داکت فلکسیبل چیست ؟

خانه - مطالب - مجاری انتقال هوا - داکت فلکسیبل چیست ؟
تعداد بازدید : 1459
Views: 1459

تیر 05، 1402

داکت فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد؟

داکت فلکسیبل یا لوله خرطومی هوا، مجرایی پارچه ای با فنر تعبیه شده دور آن می باشد. این کانال پارچه ای فنردار به منظور جابجایی هوا بین دو نقطه مورد نظر، با استفاده از فشار مثبت و منفی کاربرد دارد. بطور کلی داکت فلکسیبل در کنار سایر ابزار تهویه و جابجایی هوا، در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتا این ابزار با ابزارهای دیگری نظیر کیسه فن یا داکت هوا و فن های مکنده و دمنده قوی ترکیب شده و در جابجایی هوا بین دو نقطه، به بهترین شکل ممکن عمل می کند. مجاری انعطاف پذیر خذال به دلیل مسلح بودن به فنر فولادی علاوه بر قابلیت تحمل فشار منفی هنگام اتصال به دهانه مکش جت فن ها، بعنوان زانو نیز در سیستمهای تهویه معادن کاربرد وسیعی دارد.

داکت فلکسیبل را به نوعی می توان کیسه هوای فنردار دانست. این نوع از کیسه هوا به دلیل اینکه دارای شکل پذیری بوده و به میزان قابل توجهی قابل انعطاف است، در مکان هایی که مجرای هوا تغییر مسیر می دهد و یا نیازمند اتصال به بخش مشخصی نظیر جت فن می باشد، بطور وسیعی استفاده می شود. این کار در معادن عمیق، تونل های بزرگ، کارخانجات بزرگ صنعتی و صنایع مختلف و غیره بطور عمده صورت می گیرد. در تمامی این بخش ها، کاربرد داکت فلکسیبل مشابه است.

برای دیدن جت فن پارکینگی کلیک کنید

 

جنس پارچه داکت فلکسیبل از چیست؟

داکت فلکسیبل درجه یک از پارچه پلی استر پوشش شده با روکش PVC و دارای خاصیت آنتی استاتیک تولید می گردد.  داکت فلکسیبل تولیدی شرکت خذال، با دارا بودن استاندارهای جهانی، توانایی رقابت با تمامی نمونه های خارجی را دارد. جنس پارچه پلی استر با روکش PVC دارای مزیت های بسیاری نسبت به سایر مجاری هوا از جمله مجاری هوای فلزی، چوبی، بتنی و غیره است.

داکت فلکسیبل

7 مزیت ساختاری داکت فلکسیبل

  1. داکت فلکسیبل فاقد آلودگی صوتی است.
  2. لوله خرطومی یا داکت فلکسیبل دارای خاصیت آنتی استاتیک بوده و به همین دلیل احتمال انفجار و آتش سوزی در اثر تجمع بار الکتریکی و تخلیه خوشه ای را به صفر می رساند.
  3. عایق بندی مناسبی داشته و هیچگونه هوایی از آن نشت نمی کند.
  4. سبک بوده و اتصال آن به سقف معدن و یا تونل و هر مکان دیگری به راحتی صورت می گیرد.
  5. در صورت سقوط، خطر جانی برای هیچ فردی ندارد.
  6.  روکش PVC داکت فلکسیبل از تجمع گرد و غبار بر سطح آن پیشگیری کرده و عمر مفید داکت را افزایش می دهد.
  7. داکت فلکسیبل با دارا بودن فنر فولادی در گام های قابل تغییر، قابلیت باز و جمع شوندگی در موقعیت ها و طول های مختلف را دارا می باشد.

برای دیدن لوله خرطومی هوا کلیک کنید

 

مشخصات فنی داکت فلکسیبل

 داکت فلکسیبل تولیدی خذال، در طول های استاندارد 5، 5/7 و 10 متر تولید شده و قطر دهانه آنها از 300 الی 1600 میلیمتر متغییر است.  خرطومی بودن این نوع از مجاری هوا به آسانی امکان تغییر طول را از طریق فشرده و باز کردن لوله می دهد. از آنجاییکه از این نوع داکت هوا عمدتا در بخش زانوها و خمیدگی ها و یا محل اتصال جت فن ها استفاده می شود، فنر فولادی کمک شایان توجهی به شکل پذیری آن می کند. از دیگر مشخصات فنی داکت فلکسیبل خذال می توان به حلقه های آویز استاندارد جهت نصب آسان و سریع به محل مورد نظر اشاره کرد. از طرفی دیگر در دو سر داکت فلکسیبل، طوقه هایی تعبیه شده اند که امکان اتصال داکت ها به یکدیگر را به آسانی میسر می کنند.

داکت فلکسیبل

قیمت و خرید داکت فلکسیبل

 خوشبختانه مواد اولیه جهت ساخت داکت فلکسیبل کاملا داخلی است و این امر سبب تولید و عرضه محصولات این شرکت در قیمت های بسیار مناسب و کیفیت بسیار بالا در مقایسه با نمونه های مشابه اروپایی شده است.

برای دیدن فن آکسیال کلیک کنید

نتیجه گیری

داکت فلکسیبل یکی از انواع مجاری برای انتقال هوا در بین دو نقطه مورد نظر می باشد. در مکان هایی نظیر معادن، تونل های عمیق، کارخانجات صنعتی و پارکینگ های بزرگ خودرو، همواره نبود هوای سالم و همچنین وجود گازهای سمی، سلامت افراد مشغول در این مکان ها را تهدید می کند. داکت فلکسیبل در کنار سایر تجهیزات تهویه نظیر انواع جت فن های معدنی و کیسه فن های معدنی، در تامین هوای سالم و خروج هوای حاوی گازهای سمی از این نقاط مورد استفاده قرار می گیرد. ما در گروه تولیدی خذال با طراحی و تولید داکت فلکسیبل با استفاده از بهترین متریال و مواد اولیه، دغدغه و هدف تامین سلامت و ایمنی معدنکاران، صنعتگران و تمامی افراد مشغول در این حوزه ها را از یک رویا به واقعیت تبدیل نموده ایم.

 

سوالات متداول :

داکت فلکسیبل چیست و چه کاربردی دارد؟

داکت فلکسیبل یا لوله خرطومی هوا، مجرایی پارچه ای با فنر تعبیه شده دور آن می باشد. این کانال پارچه ای فنردار به منظور جابجایی هوا بین دو نقطه مورد نظر، با استفاده از فشار مثبت و منفی کاربرد دارد. بطور کلی داکت فلکسیبل در کنار سایر ابزار تهویه و جابجایی هوا، در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.