فن پرتابل چیست؟

خانه - مطالب - فن ها - فن پرتابل چیست؟
تعداد بازدید : 1420
Views: 1420

فروردین 20، 1401

 تیترهای مطالب این صفحه:

انواع فن پرتابل از نظر عملکرد
کاربرد و مقايسه انواع فن پرتابل
فن پرتابل ضدانفجار
قيمت فن پرتابل

فن پرتابل چيست؟

فن پرتابل یا قابل حمل که فن سیار نیز نامیده می شود، فنی است که امکان جابجایی و انتقال سریع آن توسط نفر یا وسایل حمل و نقل متعارف میسر می باشد. مزیت بزرگ فن پرتابل عدم نیاز این نوع فن به باز کردن از یک موضع خاص پس از اتمام کار یا نصب بر روی قسمت مخصوصی پیش از بهره برداری است. فن پرتابل عمدتا توسط یک یا دو نفر قابل جابجایی است.

انواع فن پرتابل از نظر شکل ظاهری

فن پرتابل وکاربرد آن در صنایع گوناگون موجب طراحی و تولید انواع مختلفی از این نوع فن قابل حمل شده است. در ساده ترین دسته بندی فن پرتابل، می توان انواع فن های پرتابل یا سیار را به دو گروه اصلی فن پرتابل قابل حمل با نفر و فن پرتابل قابل حمل با جرثقیل دسته بندی کرد. از آنجا که از منظر ایمنی و بهداشت صنعتی (HSE) حداکثر بار مجاز که توسط یک نفر می تواند جابجا شود حدود 25 کیلوگرم است، لذا مرز بین فن های پرتابل سبک و سنگین حدود 25 کیلوگرم برای یک نفر و حدود 50 کیلوگرم برای 2 نفر می باشد. با این همه در بسیاری از مواقع شرایط ایجاب میکند که فن پرتابل به مراتب سبک تر طراحی و مورد بهره برداری قرار گیرد. فنهای پرتابل سبک به دو شکل ارائه می شوند. این دو دسته عبارتند از: 1-فن پرتابل سبک دارای دسته و پایه 2-فن پرتابل ساده دارای دسته و چرخ

فن پرتابل دارای دسته و پایه کاربرد اصلی خود را در سطوح صنعت به نمایش می گذارد. زیرا عملیات تهویه مخازن یا خنک سازی تجهیزات ممکن است در هر طبقه یا ارتفاعی لازم باشد. از این رو کارگران می توانند با در دست گرفتن دسته فن پرتابل به آسانی در سایت صنعتی، راه پله ها و مکانهای نفر رو تردد و نسبت به انتقال و استقرار آن در مکان مورد نظر اقدام نمایند. از طرفی دیگر فن پرتابل دارای چرخ در بین آتش نشانان از محبوبیت بالایی برخوردارند. چرخدار بودن این نوع فن پرتابل به جابجایی آنها توسط آتش نشانان کمک زیادی می کند.

فن پرتابل

انواع فن پرتابل از نظر عملکرد

فن پرتابل به عنوان وسیله ای مناسب و قابل جابجایی در تهویه مکان های مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار است. عملکرد فن های پرتابل موجب دسته بندی آنها در گروه های مختلفی می گردد. این دسته بندی ها عبارتند از:

الف) فن پرتابل فشار مثبت (فن پرتابل دمنده)

 در یک فن پرتابل دمنده یا فشار مثبت، تنها می توان از هوای خروجی فن استفاده نمود. این امر سبب می گردد که به دو شکل مختلف بتوان از فن پرتابل دمنده استفاده کرد. در حالت اول می توان به دهانه خروجی فن لوله فلکسیبل هوا متصل نموده و جریان را بصورت کانالیزه به سمت و سوی مورد نظر انتقال داد. در شکل دیگر استفاده از فن پرتابل دمنده میتوان با کنترل و جهت بخشی به فن، جریان پرتابی از آن را در راستای مطلوب هدایت کرده و نسبت به زدودن دود و اجبار آن جهت خروج از دیگر جهات، دریچه ها و پنجره های موجود در سوی مقابل اقدام نمود. این عمل در اثر فشار مثبت ایجاد شده توسط جریان پر فشار خروجی، امکان پذیر است.

فن پرتابل فشار مثبت که معمولا هم چرخدار هستند، دارای دسته فرمان پذیر سرتاسری بوده به گونه ای که کاربر در پشت فن مستقر شده و با در اختیار داشتن دسته، کنترل و فرماندهی فن را انجام می دهد. نیرو محرکه فن های پرتابل فشار مثبت غالبا موتور بنزینی یا دیزلی می باشد که در پشت پروانه قرار می گیرد. این امر سبب می گردد که جریان مکشی به داخل فن از پیرامون موتور کشیده شده و دسترسی به دهانه مکش از دست می رود و امکان نصب لوله خرطومی هوا به دهانه مکش وجود ندارد.

ب) فشار مثبت و فشار منفی(فن پرتابل دمنده و مکنده)

فن پرتابل آکسیال می تواند نیرو محرکه خود را توسط الکتروموتور تامین کند. در این حالت طراحی می تواند به گونه ای باشد که الکتروموتور درون بدنه لوله ای شکل قرار گیرد. این کار سبب می شود که جریان هوا از یکسو به داخل فن مکیده و از سوی مقابل از آن خارج شود. بنابراین با نصب داکت فلکسیبل هوا به دهانه مکش، میتوان از فشار منفی فن پرتابل بهره برداری و آن را به نقطه دلخواه منتقل کرد. از طرفی دیگر با نصب داکت فلکسیبل به دهانه دمش، می توان فشار مثبت، دود یا گاز مکیده شده را به نقطه دیگر فرستاده و در آنجا تخلیه نمود. از آنجا که امکان استفاده از هر دو خاصیت دمندگی و مکندگی فن وجود دارد، این نوع فن با نام دمنده مکنده پرتابل شناخته میشود.  چنانچه فن پرتابل از نوع سانتریفیوژ باشد، علاوه بر موتور الکتریکی می توان از موتور احتراق داخلی نیز استفاده نمود. زیرا دریچه مکش در سمت مقابل موتور و دریچه دمش در سمت جانبی آن واقع می گردد.

نوع دیگری از فن پرتابل سانتریفیوژ با موتور الکتریکی نیز وجود دارد که اگر چه هم دمنده و هم مکنده می باشد، ولی تنها از خاصیت دمندگی آن استفاده می شود. این نمونه فن در میان آتش نشانان به نام "دم" شهرت دارد. کاربرد اصلی آن هوارسانی پرفشار به داخل چاههای عمیق، هنگام عملیات امداد و نجات مصدومین سقوط کرده می باشد.

فن پرتابل یا دمنده مکنده جریان محوری (آکسیال) متعارف ترین و پرکاربردترین نوع فن پرتابل است که هم در صنایع و هم در آتش نشانی کاربرد و مقبولیت بالایی دارد. علت را میتوان در حجم و وزن کم در کنار دبی و فشار بالا در مقایسه با انواع دیگر فن پرتابل جستجو کرد.

 

برای دیدن کیسه فن کلیک کنید

کاربرد و مقايسه انواع فن پرتابل

فن پرتابل دارای انواع مختلفی بوده که در بالا به آنها اشاره شد. انواع مختلف فن پرتابل دارای کاریردهای گوناگونی هستند. اصلی ترین کاربرد فن پرتابل دمنده مکنده در تهویه فضاهای محبوس در صنایع مختلف می باشد. با یک مثال بحث را ادامه می دهیم: تصور کنید در اثر خوردگی بدنه یک مخزن ذخیره سازی مواد شیمیایی در یک پتروشیمی، نیاز فوری به  تعمیرات در دستور کار قرار می گیرد. پس از تخلیه و شستشوی مخزن، نخستین اقدام بعد از باز کردن درب منهول، تهویه سریع مخزن برای کاهش غلظت گازهای موجود در آن، جهت امکان ورورد نفر و آغاز عملیات تعمیر است. این زمان نقش بسیار مهمی در تعیین زمان تعمیرات دارد. زیرا هر یک ساعت کاهش زمان تعمیرات، به معنی یک ساعت کاهش هزینه ناشی از توقف تولید است. در نبود فن های پرتابل دمنده مکنده، این مهم گاها روزها به طول می انجامد حال آنکه استفاده از یک یا چند فن پرتابل، عملیات تهویه را ظرف مدت چند ساعت به پایان می رساند.

کاربرد اصلی فنهای پرتابل فشار مثبت در آتش نشانی و هدایت و کنترل دود ناشی از حریق است. زیرا به دلیل چرخدار بودن و دسته فرمان پذیر، مانور دهی با این نوع فن برای آتش نشان به راحتی امکان پذیر می باشد. فنهای پرتابل فشار مثبت می تواند بنزینی، دیزلی و یا الکتریکی باشد. کاربرد فنهای بنزینی و دیزلی در جاییکه دسترسی به منبع تامین الکتریسته وجود ندارد، بسیار رایج می باشد.

 

برای دیدن فن ضد انفجار کلیک کنید

 

جت فن پرتابل

فن پرتابل می تواند جت فن یا انواع دیگر فن باشد. جت فن های پرتابل به دلیل آنکه دارای فشار و دبی قابل توجهی هستند، بیشتر مورد توجه قرار دارند. دو نوع جت فن پرتابل در این کاربری استفاده عام دارد. جت فن پرتابل معمولی که برای تهویه گازهای بی خطر استفاده می شود و جت فن پرتابل ضد انفجار که برای تهویه گازهای قابل انفجار بکار می رود..

فن پرتابل ضدانفجار

فن پرتابل ضدانفجار نوع بخصوصی از فن پرتابل است که بدون ایجاد جرقه، قوس الکتریکی یا موضع داغ در زمان روشن و خاموش شدن و در طول عملکرد، گازهای قابل انفجار را در شرایط کاملا ایمن تهویه می نماید. کاربرد این نوع از فن پرتابل جهت تخلیه یا تهویه فضاهای محبوس مملو از گازهای قابل انفجار می باشد. فن ضد انفجار با توجه به حساسیت گازهای موجود، دارای انواع و دسته بندی مختلفی است. فن پرتابل ضد انفجار می تواند الکتریکی و یا پنوماتیکی باشد. هنگامی که سطح خطر فضای آلوده به گاز، در بیشترین میزان ممکن باشد (ZONE 0) از فن پرتابل پنوماتیکی استفاده می شود. از طرفی دیگر زمانی که سطح خطر پایین تر باشد (ZONE 1&2) استفاده از جت فن پرتابل ضد انفجار متداول تر است.

فن پرتابل

ويژگي هاي شاخص فن پرتابل

طراحی فن پرتابل با هدف امکان استفاده در موقعیت ها و مکان های متفاوت صورت می پذیرد. از این رو باید ویژگی های مکانیکی و الکتریکی خاصی در نظر گرفته شود تا امکان بهره برداری آسان تر میسر باشد. به عنوان مثال پیش بینی دسته جهت حمل توسط نفر، ضربه گیر یا پایه مناسب جهت قرارگیری آسان در موقعیت و غیره، هریک ویژگی هایی هستند که به کاربری آسان فن پرتابل می انجامند . همچنین بدنه فن پرتابل از مواد با استحکام بالاتری ساخته می شود تا در ضمن سبکی، مقاومت آن در برابر ضربه و سقوط در حین جابجایی افزایش یابد. یک فن پرتابل الکتریکی معمولا دارای حفاظت الکتریکی بر روی خود می باشد تا در صورت نبود تابلو حفاظتی در نقطه کاربری، اطمینان از سلامت الکتروموتور در طول کارکرد، تضمین شود. قابلیت نصب داکت فلکسیبل هوا، قابلیت نصب نازل های مه پاش، نصب توربکس و غیره، از دیگر ویژگیهای فن پرتابل می باشد.

قيمت فن پرتابل

فن پرتابل دارای طراحی متفاوت از انواع فن های دیگر است. از طرفی به دلیل حساسیت بالای کار با این نوع فن و کاربرد آن در محیط های قابل اشتعال، بکار گرفتن مواد اولیه درجه یک و کاملا سبک در اولیت کار می باشد. این دلایل سبب می گردد که قیمت این نوع فن ها از سایر همتایان خود متفاوت باشد. بسته به نوع و سایز فن پرتابل، قیمت آن می تواند از حدود 300 دلار آغاز و در نوع ضد انفجار به بیش از 6000 دلار برسد.

برای دیدن فن آکسیال کلیک کنید

سوالات متداول:

فن پرتابل چيست؟

فن پرتابل یا قابل حمل که فن سیار نیز نامیده می شود، فنی است که امکان جابجایی و انتقال سریع آن توسط نفر یا وسایل حمل و نقل متعارف میسر می باشد. مزیت بزرگ فن پرتابل عدم نیاز این نوع فن به باز کردن از یک موضع خاص پس از اتمام کار یا نصب بر روی قسمت مخصوصی پیش از بهره برداری است. فن پرتابل عمدتا توسط یک یا دو نفر قابل جابجایی است.

انواع فن پرتابل از نظر عملکردچیست؟

الف) فن پرتابل فشار مثبت (فن پرتابل دمنده)

ب) فشار مثبت و فشار منفی(فن پرتابل دمنده و مکنده)

فن پرتابل ضدانفجار چیست؟

فن پرتابل ضدانفجار نوع بخصوصی از فن پرتابل است که بدون ایجاد جرقه، قوس الکتریکی یا موضع داغ در زمان روشن و خاموش شدن و در طول عملکرد، گازهای قابل انفجار را در شرایط کاملا ایمن تهویه می نماید. کاربرد این نوع از فن پرتابل جهت تخلیه یا تهویه فضاهای محبوس مملو از گازهای قابل انفجار می باشد.