جت فن F300 چیست؟

خانه - مطالب - فن ها - جت فن F300 چیست؟
تعداد بازدید : 1414
Views: 1414

فروردین 20، 1401

 تیترهای مطالب این صفحه:

کاربرد جت فن f300
عملکرد جت فن f300
 مزایا استفاده از جت فن f300
 قیمت جت فن f300

جت فن F300 چیست؟

جت فن F300 یکی از پرکاربردترین نام های بکار رفته شده در حوزه تهویه پارکینگ های اتومبیل است. چنانچه شما نیز در حوزه های مختلف تهویه فعالیت داشته باشید و یا اینکه در رسیدگی به امور پارکینگ های بزرگ اتومبیل دخیل باشید، با این نام روبرو شده اید. پیش از پرداختن به جت فن F300 لازم است با جت فن و کارایی آن آشنایی مقدماتی داشته باشیم.

جت فن ها در تهویه فضاهای مختلف اعم از معادن و تونل ها، پارکینگ های بزرگ اتومبیل، کارخانجات و صنایع و ... مورد استفاده قرار می گیرند. بر اساس استاندارد EN 13501 جت فن های پارکینگی جهت تخلیه دود و گازهای داغ، در پنج رده به شرح ذیل کلاس بندی می شوند:                    

زمان کارکرد (دقیقه)

رده بندی

120

F200

60

F300

90-120

F400

60

F600

30

F842

                           

جت فن F300 و سایر انواع جت فن های پارکینگی در این جدول رده بندی نشان داده شده اند. بدان معنا که جت فن پارکینگی باید برای مدت زمان تعیین شده در دمای مشخص، کارکردی داشته باشد که طی آن تغییرات فشار و دبی، از محدوده تعیین شده در تشریح آزمایش، پایین تر یا فراتر نرود. به عنوان مثال اگر جت فن پارکینگی برای مدت 60 دقیقه در دمای 300 درجه سانتی گراد کار کند، و مقادیر دبی حجمی و فشار استاتیک جریان هوای خروجی آن، بیشتر یا کمتر از درصدهای تعیین شده در استاندارد EN 12101-3 نوسان نداشته باشد، آنگاه طبق رده بندی بالا، جت فن یاد شده جت فن F300 می باشد.

بدین ترتیب  مطابق استاندارد EN 13501 جت فن پارکینگی هوای داغ شامل 5 خانواده جت فن F200 ، جت فن F300 ، جت فن F400 ، جت فن F600 ، و جت فن F842 می باشد. رده بندی های دیگری نیز خارج از استاندارد EN 13501 وجود دارد که دمای کاری یا زمان کارکرد فن با آنچه در استاندارد فوق مطرح شده است، تفاوت دارد. مثلا F250 به معنی کارکرد به مدت 120 دقیقه در دمای 250 درجه سانتی گراد و یا F300 با کارکرد 120 دقیقه در دمای 300 درجه سانتیگراد است.

جت فن F300 و سایر جت فن های هوای داغ مطابق با استانداردهای یاد شده تولید می گردند. شرکت تولیدی خذال، جت فن F300 و سایر جت فن های هوای داغ را بر پایه جدیدترین روشهای طراحی و ساخت و بهترین مواد اولیه شامل آلیاژهای پیشرفته، تولید و عرضه نموده است. جت فن F300 و سایر جت فن های هوای داغ تولید شده توسط این گروه تولیدی، بر اساس استاندارد EN 12101-3 تست شده و پس از دریافت گواهینامه انطباق به بازار عرضه گردیده است.

چرا در ایران جت فن دمای داغ، با نام جت فن F300 معرفی شده است؟

جت فن F300 و سایر جت فن های هوای داغ که در تهویه پارکینگ های خودرویی مورد استفاده قرار می گیرند، روشی جدید و نوپا در این عرصه محسوب می شوند. به دلیل آنکه در کشور ما استاندارد ملی و مشخصی برای تولید و استفاده از این نوع جت فن ها ارائه نشده است، مرجع طراحی آنها در کشور، استاندارد ملی بریتانیا یعنی BS 7346-7 می باشد. در این استاندارد عنوان شده که تمامی فن ها و جت فن های پارکینگی باید حداقل مطابق با کلاس F300 از BS EN 12101-3 باشند. به این معنا که باید برای استفاده در دمای 300 درجه سانتیگراد و برای حداقل زمان یک ساعت مناسب بوده و مورد استفاده قرار گیرند. لذا این حداقل، معیار انتخاب جت فن در طراحی سامانه تهویه پارکینگ ها توسط طراحان داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. ما نیز جت فن های دمای داغ خذال را عموما در رده F300 تولید می نماییم.

جت فن F300 خذال چه کاربردی دارد؟

جت فن F300 و بسیاری دیگر از جت فن های هوای داغ جهت تهویه پارکینگ های اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند. سامانه تهویه پارکینگ های خودرویی توسط جت فن با دو رویکرد اصلی طراحی می شود. این دو رویکرد عبارتند از: نخست تهویه پارکینگ های مسقف و بسته از گاز مونوکسید کربن خارج شده از اگزوز خودروها، که این عمل بصورت دائمی می تواند  توسط جت فن های پارکینگی دمای عادی صورت پذیرد. رویکرد دوم شامل کنترل و تخلیه دود و گازهای داغ ناشی از آتش است (در صورت وقوع حریق در پارکینگ) که تنها توسط جت فن F300 یا دیگر جت فن های دمای داغ امکان پذیر می باشد.

جت فن F300 و سایر جت فن های دمای داغ در زمان رخداد حریق، با تخلیه فوری دود و گازهای داغ، یک لایه عاری از دود در کف پارکینگ و در زیر لایه دود شناور، ایجاد می کنند. با ایجاد چنین موقعیتی شرایط ایمن برای فرار و خروج هرچه سریعتر حاضرین در محل و یا امداد رسانی به آنها مهیا می گردد.

وظایف جت فن F300 خذال در زمان حریق چیست؟

جت فن F300 خذال در زمان حریق با خروج دود و گازهای داغ از پارکینگ های خودرو، موقعیتی را برای نجات افراد و کمک به اطفاء سریعتر حریق با استفاده از خروج گازهای محدودکننده دید، ایجاد می کند. این جت فن در زمان بروز حریق در پارکینگ ها وظایف مشخص و تعیین شده ای برعهده دارد. این وظایف عبارتند از:

  1. خالی نگه داشتن راهروها و معابر خروجی از دود جهت امکان فرار سریع نفرات از داخل پارکینگ یا امداد رسانی به آنها
  2. افزایش گستره دید آتش نشانان و در نتیجه امکان امداد رسانی و اطفاء هرچه بهتر و سریعتر
  3. کاهش دمای سقف با تخلیه و انتقال سریع گازهای داغ و جلوگیری از ورود صدمه به سقف و تاسیسات زیر سقف و تاثیرات مخرب دما بر اجزای ساختاری ساختمان.

برای دیدن اگزاست فن کلیک کنید

عملکرد جت فن F300 خذال به چه عواملی وابسته است؟

کارایی جت فن F300 در زمان حریق و آتش سوزی در پارکینگ های خودرویی می تواند تحت تاثیر برخی عوامل قرار گیرد. عملکرد جت فن F300 در زمان حریق به عواملی چون دمای دود، اندازه، هندسه، تعداد و موقعیت دریچه های ورودی هوای تازه و خروجی دود (فنهای تغذیه و فنهای تخلیه)، جهت و تاثیرات وزش باد، مدت زمان عملکرد جت فن و موقعیت و شرایط مکانی پارکینگ وابسته می باشد.

جت فن f300

آشنایی با نکات خرید و نصب جت فن F300

جت فن F300 یکی از انواع فن های محوری است و در ساختمان آن ها از نوعی پروفیل ویژه استفاده شده است. جت فن ها بدنه ای ویژه دارند که این بدنه حکم نگهدارنده را داشته و با توجه به کاربرد، جت فن F300 به فرم خاصی تولید می شوند. جت فن F300 می تواند حجم زیادی از هوا را در زمان کوتاهی و با فشار بالا جا به جا کند و پس از روشن شدن، سرعت زیادی پیدا می کند. معمولا از این نوع جت فن ها در محل هایی مثل پارکینگ یا طبقات زیرین ساختمان و تونل ها استفاده می شود و هوادهی و تهویه ی این محیط ها با سرعت بالایی انجام می شود.

در هنگام خرید جت فن F300 در نظر داشتن نکات و مواردی می تواند به شما در داشتن یک خرید مناسب و درست کمک کند. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که جت فن قرار است در چه محیطی نصب شود و اطلاع از نقشه ی تونل یا پارکینگی که جت فن برای آن خریداری می شود،مهم است. با در نظر داشتن نقاط ورودی و خروجی تونل یا پارکینگ می توان مناسب ترین نوع جت فن را انتخاب و خریداری نمود.  از نکات خرید و نصب و جت فنF300 سیم کشی محیط است. اهمیت سیم کشی به این خاطر است که اگر محیط پارکینگ یا تونل دچار آتش سوزی شود، نحوه ی سیم کشی به گونه ای باشد که تا لحظات آخر جت فن F300 بتواند به فعالیت خود ادامه دهد  و برق رسانی به جت فن انجام شود. نکته ی دیگر آن است که اگر ایمنی ساختمان در هنگام آتش سوزی برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است و از نظر قیمت تهیه ی جت فن دچار مشکل نیستید، بهتر است جت فنی را انتخاب کنید که حتی در دما های بالا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و حرکت آن متوقف نشود. این عامل کمک می کند تا هزینه های ناشی از آتش سوزی در ساختمان به کمک یک جت فن F300 مناسب به حداقل برسد.  در هنگام خرید جت فن F300  حتما ضد حریق بودن این محصول را چک نمایید و از متخصصان حوزه ی فروش این محصول بخواهید که تست های لازم را در زمینه ی سنسور های دود و مونوکسید کربن بر روی این نوع جت فن انجام دهند.

 

 مزایای استفاده از جت فن F300

1-    جت فن F300 دارای سنسور هایی قوی برای تشخیص دود و مونوکسید کربن است و این ویژگی در شرایط آتش سوزی بسیار مفید بوده و از وارد آوردن خسارت جلوگیری می کند.

2-    از دیگر مزایای استفاده از جت فن F300 صدای پایین آن در هنگام کار کردن است که از تولید آلودگی صوتی برای محیط جلوگیری می کند. در این جت فن ها از پروانه هایی استفاده می شود که صدای کمی تولید می کند و در مقابل راندمان بالایی داشته و قادر هستند حجم زیادی هوا را در زمان کم جا به جا کنند.

3-    این نوع جت فن ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و مصرف انرژی پایینی دارند.

 

نحوه نصب جت فن F300

در بالا نکات خرید و نصب جت فن F300 را مورد بررسی قرار دادیم و مزایای استفاده از جت فن F300

را بیان کردیم. حال می خواهیم نحوه نصب جت فن F300 را بیان کنیم.

بعد از انتخاب جت فن مناسب محیط و بررسی کارایی آن در هوادهی محیط، نوبت به نصب آن می رسد. نحوه نصب جت فن F300 نیازمند دقت بالایی است. این نکات به شرح زیر است :

1-    سربندی اتصالات الکتروموتور را بررسی می کنیم، بررسی دقیق در این مرحله، از حوادث ناخواسته ی بعدی جلوگیری می کند و امنیت را بالاتر می برد. در این حالت باید چرخش پروانه در راستای فلش قرار داشته باشد.

2-    چنانچه نصب جت فن نیاز به کانال کشی داشت، باید کانال هایی استاندارد برای ورودی و خروجی طراحی  و نصب شود.

3-    اگر اتصالات و فلنج های کانال کشی به درستی انتخاب و نصب شوند، میزان تولید آلودگی صوتی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند.

4-    اتصالات بین کانال و فن بهتر است توسط لوله ی پلاستیکی یا برزنتی انجام شود.

 

جت فن F300 خذال در چه مکانهایی استفاده میشود؟

در مجتمع های فروشگاهی بزرگ، ساختمانهای صنعتی و انبارها، پارکینگ های زیرزمینی و طبقاتی محسور، راهروها و پله کانها، تونلها و تالارهای سخنرانی، تماشاخانه ها و ... جت فن F300 کاربرد گسترده ای دارد. بطور کلی در هر مکانی که احتمال حریق داده شده و همچنین بیم عدم خروج به موقع افراد در چنین شرایطی می رود، جت فن F300 می تواند به کمک کنترل شرایط بیاید. ازدحام تعداد زیادی از افراد در یک محل مشخص می تواند در زمان حریق و آتش سوزی به دلیل تجمع دود محدودکننده دید و همچنین گازهای سمی و داغ،  منجر به تهدید جان آنها شود. تکنولوژی جت فن F300 و سایر جت فن های دمای داغ در چنین شرایطی به نجات جان افراد و کمک به عملکرد هرچه بیشتر نیروهای امدادی می انجامد.

برای دیدن داکت هوا کلیک کنید

 

قیمت جت فن F300 :

دو بخش اصلی جت فن F300 خذال یعنی پروانه که از آلیاژهای پیشرفته ساخته میشود و  نیز الکتروموتور ضد آتش F300 که از کشورهای اروپایی وارد میگردد، در مقایسه با جت فن دمای عادی، به مراتب  قیمت بالاتری دارد. از سوی دیگر لزوم مقاومت در برابر حرارت در کلیه  قسمتها همچون پوشش بدنه، جعبه تقسیم و گلندها، الیاف جاذب صوت، کابل و غیره که مستقیما بر بهای تمام شده تاثیر میگذارد، منجر به افزایش قیمت جت فن F300 نسبت به جت فن های دمای عادی میگردد. با این وجود قیمت جت فن F300 خذال در مقایسه با مشابه اروپایی تا کمتر از یک دوم آن کاهش یافته است.

نتیجه گیری

جت فن F300 با کارایی قابل قبول در دماهای بالا، به کنترل هرچه بهتر و سریعتر آتش سوزی در مکان های مختلف کمک چشم گیری می کند. از طرفی دیگر، بسیاری از تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که مرگ و میر افراد در زمان آتش سوزی در مکان های پرتجمع، عمدتا به دلیل کاهش دید و خفگی ناشی از دود غلیظ اتفاق می افتد. بر خلاف تصور عموم، در زمان آتش سوزی امکان مرگ و میر در اثر آتش گرفتن و سوختگی بسیار پایین تر است. جت فن F300 با خارج کردن دود غلیظ و گازهای داغ در زمان آتش سوزی، به کاهش گازهای سمی و خطرناک در محل کمک زیادی می کند. از طرف دیگر این دستگاه تهویه با خروج گازهای غلیظ، دید وسیع تری را برای خروج افراد و ورود گروه های امدادی بوجود می آورد. جت فن F300 و سایر جت فن های هوای داغ بر خلاف جت فن های معمولی، در دمای بالا کارایی خود را از دست نمی دهند. ما در گروه تولیدی خذال با بهترین طراحی و بکار گیری بهترین مواد اولیه، جت فن F300 منطبق با استانداردهای جهانی را تولید و عرضه می نماییم.

 

سوالات متداول:

 

جت فن F300 چیست؟

جت فن F300 یکی از پرکاربردترین نام های بکار رفته شده در حوزه تهویه پارکینگ های اتومبیل است. چنانچه شما نیز در حوزه های مختلف تهویه فعالیت داشته باشید و یا اینکه در رسیدگی به امور پارکینگ های بزرگ اتومبیل دخیل باشید، با این نام روبرو شده اید. 

 

چرا در ایران جت فن دمای داغ، با نام جت فن F300 معرفی شده است؟

جت فن F300 و سایر جت فن های هوای داغ که در تهویه پارکینگ های خودرویی مورد استفاده قرار می گیرند، روشی جدید و نوپا در این عرصه محسوب می شوند. به دلیل آنکه در کشور ما استاندارد ملی و مشخصی برای تولید و استفاده از این نوع جت فن ها ارائه نشده است، مرجع طراحی آنها در کشور، استاندارد ملی بریتانیا یعنی BS 7346-7 می باشد

 

جت فن F300 خذال چه کاربردی دارد؟

جت فن F300 و بسیاری دیگر از جت فن های هوای داغ جهت تهویه پارکینگ های اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند. سامانه تهویه پارکینگ های خودرویی توسط جت فن با دو رویکرد اصلی طراحی می شود. این دو رویکرد عبارتند از: نخست تهویه پارکینگ های مسقف و بسته از گاز مونوکسید کربن خارج شده از اگزوز خودروها، که این عمل بصورت دائمی می تواند  توسط جت فن های پارکینگی دمای عادی صورت پذیرد.